دوشنبه ۲۱ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۷:۵۲

در جلسه انجمن کتابخانه‌های عمومی شهرستان عنوان شد؛

ضرورت اتمام پروژه‌های کتابخانه‌ای شهرستان آباده

جلسه انجمن کتابخانه های عمومی شهرستان آباده

جلسه مشترک انجمن کتابخانه‌های عمومی شهرهای شهرستان آباده به منظور بررسی نیازها و ظرفیت‌های کتابخانه ای این شهرستان برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان فارس، جلسه مشترک انجمن کتابخانه‌های عمومی شهرستان آباده، به ریاست فرهاد سعدی، فرماندار ویژه شهرستان آباده و با حضور محمدحسین فیروزی، مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان فارس، حمید اسلم بخش، رئیس اداره کتابخانه‌های عمومی شهرستان آباده، شهرداران، بخشداران و دیگر مسئولان این شهرستان برگزار شد.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی فارس در این نشست، با اشاره به وضعیت کتابخانه‌های عمومی شهرستان عنوان کرد: آباده ۱۳ کتابخانه فعال دارد و از نظر شاخص‌های عضویت، زیربنا و منابع وضعیت این شهرستان بالاتر از میانگین استانی است؛ فعالیت‌ها و خدمات کتابخانه‌های این شهرستان تأثیرگذار و چشمگیر است.

محمدحسین فیروزی به پروژه‌های کتابخانه ای این شهرستان نیز اشاره و عنوان کرد: طرح توسعه دو کتابخانه عمومی شهرهای ایزدخواست و بهمن مدت ها متوقف شده است. این پروژه ها در سال‌های گذشته، بدون دریافت کد شروع شده بود. سال گذشته ۷ پروژه استان کددار شد که دو مورد از آنها پروژه‌های آباده بود. با تخصیص کد به این پروژه‌ها دغدغه‌ای برای ساخت آنها وجود ندارد.

وی افزود: در سفر استاندار به آباده با دستور استاندار فارس، سازمان برنامه و بودجه و فرمانداری شهرستان مکلف شدند اعتبار ساخت کتابخانه مرکزی شهرستان آباده را تأمین کنند.

فیروزی همچنین تصریح کرد: نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور نهادی غیردولتی است و مانند دستگاه‌های دولتی مجری ساخت نیست. حدود ۴۰ پروژه کتابخانه ای در استان وجود دارد که مجری ساخت برخی از آنها اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی و اداره کل راه و شهرسازی است و برخی نیز به همت خیرین در حال انجام است. هر چند پیگیری مسائل عمرانی از سوی اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان فارس صورت می‌گیرد.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی فارس در ادامه گفت: نهاد در یک دهه گذشته خدمات خود را متفاوت کرده است و امروز خدمات گسترده‌ای در کتابخانه‌ها ارائه می‌شود. شهرستان آباده به دلیل زیرساخت‌های خوب در حوزه کتابخانه‌ای این ظرفیت را دارد که با بازطراحی کتابخانه‌ها بتوانیم خدمات جدید به مخاطبان ارائه کنیم.

وی از کتابخانه عمومی شهید آیت الله دستغیب شیراز به عنوان یک کتابخانه پیشرو در ارائه خدمات و تجهیزات مدرن، بخش‌های متنوع و جذابیت‌های بصری برای عموم مردم یاد کرد و گفت: بازگشایی این کتابخانه ثابت کرد که کتابخانه‌های نسل جدید بسیار مورد استقبال جوانان و نوجوانان هستند.

فیروزی همچنین به نقش خیرین در توسعه کتابخانه های شهرستان اشاره کرد و ضمن قدردانی از خدمات خیرین کتابخانه ساز گفت: زیرساخت‌های کتابخانه‌ای استاندارد با کمک خیرین در شهرستان آباده ایجاد شده است و می‌توان از این ظرفیت برای ایجاد بخش‌های متنوع و خدمات جدید استفاده کرد.

وی با تصریح اینکه نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور از جمله دستگاه‌هایی است که به گروه‌های خاص خدمات ویژه ارائه می‌دهد، گفت: در بازطراحی کتابخانه آباده می‌توان بخش ویژه قشقایی و عشایر را ایجاد کرد.

فیروزی همچنین گفت: در صورتی که در شهرستان، خودرو برای ایجاد کتابخانه سیار تأمین شود، اداره کل کتابخانه‌های عمومی فارس در زمینه تجهیز و بهره‌برداری این کتابخانه اقدام خواهد کرد.

فرهاد سعدی، فرماندار ویژه شهرستان آباده نیز در این نشست با تأکید بر لزوم ایجاد بخش ویژه عشایر در کتابخانه‌ شهرستان، گفت: موضوع پایتخت کتاب برای نامزدی آباده در این جشنواره پیگیری و کمیته این جشنواره با محوریت اداره کتابخانه‌های عمومی شهرستان تشکیل می‌شود.

وی هم چنین خواستار ایجاد کتابخانه سیار شد و گفت: برای ایجاد کتابخانه سیار در شهرستان با نماینده آباده در مجلس شورای اسلامی رایزنی خواهد شد.

حمید اسلم بخش، رئیس اداره کتابخانه‌های عمومی شهرستان آباده نیز در این نشست ضمن ارائه گزارشی از خدمات کتابخانه ها و مصوبات جلسه پیشین انجمن گفت: اتمام پروژه‌های نیمه تمام، ایجاد کتابخانه سیار و به روز رسانی تجهیزات کتابخانه‌ها از جمله مهم‌ترین نیازهای کتابخانه‌های عمومی آباده است.

ضرورت اتمام پروژه‌های کتابخانه‌ای شهرستان آباده

گفتنی است، مدیرکل کتابخانه های عمومی فارس همچنین در جریان این سفر از کتابخانه های عمومی «شهدای خسرو وشیرین» روستای خسرو و شیرین، «یادگاران امام» شهر بهمن، «امام خمینی» شهر ایزدخواست، «علامه حاج محمدجعفر صغادی» و «مسجد جامع» شهر صغاد، «پروفسور شهریاری» روستای حشمتیه و «جمشید صداقت کیش»، «مذنب آباده ای» شهر آباده، کتابخانه عمومی «زنده یاد سعید قریان» شهر سورمق و کتابخانه مشارکتی ولی عصر(عج) بازدید و با کتابداران دیدار و گفتگو کرد.

ضرورت اتمام پروژه‌های کتابخانه‌ای شهرستان آباده

ضرورت اتمام پروژه‌های کتابخانه‌ای شهرستان آباده

ضرورت اتمام پروژه‌های کتابخانه‌ای شهرستان آباده

ضرورت اتمام پروژه‌های کتابخانه‌ای شهرستان آباده

ارسال نظر

    • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
    • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.
2 + 15 =